Göteborg, den 17 september 2014 – Ford presenterar idag nya versioner av C-MAX och Grand C-MAX. De båda modellerna har fått en ny, elegant exteriör och en omgjord, förstklassig interiör med förbättrad förvaring. Dessutom har bilarna blivit mer bränsleeffektiva och fått lägre koldioxidutsläpp.

Femsitsiga C-MAX och sjusitsiga Grand C-MAX, som också erbjuder en förstärkt komfort, kommer att börja säljas i början av 2015. Med de nya versionerna introduceras avancerad teknik, såsom Fords röstaktiverade kommunikationssystem SYNC 2.

För första gången kan nu C-MAX utrustas med Fords nya 1,5-liters EcoBoost-bensinmotor och den nya 1,5-liters TDCi ECOnetic-dieseln på 105 hästar, som förväntas ge koldioxidutsläpp på 99 g/km i femsitsiga C-MAX.*

”C-MAX har blivit känd som en bil som erbjuder en bra balans mellan god bränsleekonomi, sportiga köregenskaper och en flexibel, rymlig insida”, säger Stephen Odell, chef för Ford i Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Alla drivlinor har fått sänkta koldioxidutsläpp utan att vi behövt kompromissa med bilens dynamiska vägegenskaper.”

”Nya C-MAX har fått praktiska funktioner som man annars mest förknippar med större och dyrare modeller, exempelvis segmentets första baklucka som öppnas med foten (handsfree).”

Ford introducerade C-MAX år 2003 och modellen har sedan dess sålts i mer än 1,2 miljoner exemplar i Europa.** Nu när C-MAX är inne på sin tredje generation står den för mer än 12 procent av försäljningen av MAV:ar i Europa (multiaktivitetsfordon).***

Flexibel, bekväm, sportig och elegant

Även i fortsättningen kan kunderna välja mellan femsitsiga C-MAX och sjusitsiga Grand C‑MAX, som har Fords innovativa dubbla skjutdörrar och smarta säteslösning som ger maximal bekvämlighet, lastkapacitet och flexibilitet.

Nya C-MAX har fått en design som ligger i linje med det globala formspråket One Ford och kan fås i de nya nyanserna Red Rush och Caribou (brungrå). I den nya, dynamiska formen ingår en mer kraftfull men ändå elegant front med Fords distinkta trapetsformade grill. Ett inslag i den nya, "renare" designen av motorhuven är dolda munstycken för spolarvätskan.

Den elegantare fronten både på C-MAX och på Grand C-MAX understryks av smalare och mer utmejslade strålkastare och mer rektangulära och utdragna dimljus. Med hjälp av den senaste laserlödningstekniken har bakluckan fått en mer sofistikerad utformning i ett stycke. De kompakta bakljusen understryker den moderna looken.

Förbättringarna av interiören i nya C-MAX and Grand C-MAX är ett led i samma kundledda program som nyligen genomförts på Focus. I den mer intuitivt utformade kupén finns färre kontroller och reglage, medan den nya klädseln i svart satin och kromdetaljerna ger ett mer samtida utseende. Funktionerna har gjorts enklare att använda, exempelvis AC-knapparna som nu är lättare att skilja åt.

Ett förbättrat förvaringsutrymme i den nya mittkonsolen ger mer utrymme och har fått ett fällbart och inbyggt armstöd. I den nya, reglerbara konsolen finns förvaring för flaskor och koppar i olika storlekar; man kan samtidigt få plats med en 1-liters vattenflaska och en 0,4-litersmugg. Handskfacket har gjorts mer praktiskt. Ett djupare förvaringsutrymme i instrumentpanelen ger mer plats åt småprylar och har USB-uttag som gör att man kan ladda och ansluta mobila enheter.

Både C-MAX och Grand C-MAX erbjuds, i alla utföranden, med klädsel av högre kvalitet, uppvärmd ratt, hasplåtar och fästen för lastnät bakom första och andra sätesraden.

Tack vare tjockare glas och bättre isolering runt baklucka och sidospeglar har buller och vibrationer minskat. Dessutom har motorrummet fått bättre ljudisolering än tidigare. Dieselversionerna har fått extra isolering.

Ett trimmat dubbelmassesvänghjul minskar vibrationer från motorn, medan nya motorfästen ger en mjukare gång när den automatiska start-/stoppfunktionen används. Optimerade lättmetallfälgar är utformade för att ge minimalt med vibrationer.

”Vi håller sedan ett tag på med att ge alla våra modeller en 'renare' och mer intuitiv interiör, och C-MAX är den sista bilen i raden”, säger Joel Piaskowski, designchef på Ford Europa. ”C-MAX har nu fått den mest omfattande uppgraderingen någonsin. Bilen är ännu mer bekväm och praktisk och erbjuder segmentets bästa körupplevelse.”

Större säkerhet

Nya C-MAX har utrustats med avancerade funktioner som hjälper förarna att dämpa eller undvika risken för krock – från att få lacken skrapad vid parkering till mer allvarliga olyckor i högre fart.

Fords aktiva system för parkeringsassistans letar upp lämpliga parkeringsrutor och, efter en knapptryckning, styr in bilen medan föraren sköter gas och broms. C‑MAX och Grand C-MAX har nu fått en funktion med stöd för vinkelrät parkering och två nya ultraljudssensorer bak. Systemet hjälper förare att backa in parallellt med redan parkerade bilar.

Dessa extra sensorer innebär också att Ford kan erbjuda två ytterligare funktioner som hjälper föraren att köra ut från en parkeringsplats:

CTA-funktionen (Cross Traffic Alert; varning för korsande trafik) varnar backande förare för trafik bakom bilen. Systemet använder en radar med en räckvidd på upp till 40 meter och avger tre tydliga varningssignaler om ett fordon närmar sig från endera sidan. En annan funktion hjälper föraren att köra ut från en parkeringsplats vid parallellparkering. Sedan föraren valt att köra åt höger eller vänster tar systemet över ratten, medan föraren behåller kontrollen över gas och broms. Ford har också förbättrat systemet för Active City Stop för att undvika krockar. I detta system används sensorer på bilens front för att söka efter stillastående föremål på vägbanan och bromsarna förbereds om bilen närmar sig ett föremål för snabbt. Om föraren inte reagerar stryper systemet automatiskt motorns vridmoment och bromsar in för att minska effekten av kollisionen. I nya C-MAX finns det senaste systemet, som fungerar i hastigheter upp till 50 km/h, vilket är en ökning från 30 km/h.

Vid föremål i rörelse fungerar aktiv inbromsning på samma sätt som Active City Stop, men fartspannet ligger mellan 8 km/h och 180 km/h. Det hjälper föraren vid högre hastigheter, till exempel på motorvägar, genom att varna och göra en nödbromsning.

Med den adaptiva farthållaren, ännu en nyhet för C-MAX, kan förare upprätthålla ett visst avstånd till framförvarande fordon, även om det kör långsammare än den hastighet som farthållaren är inställd på. För de tillfällen då den adaptiva farthållaren inte är aktiv finns avståndsvarnaren, som föraren använder för att ställa in ett lägsta tillåtet avstånd till framförvarande bilar. Om den egna bilen överskrider den förinställda avståndsgränsen varnas föraren visuellt på instrumentpanelen – med grått, gult och rött ljus.

Bättre anslutningar med SYNC 2

Nya C-MAX har utrustats med Fords röstaktiverade kommunikationssystem SYNC 2 som har en högupplöst, 8-tums pekskärm i färg och avancerad röststyrning av radio, navigering, klimatkontroll och mobiltelefon.

SYNC 2:s navigeringssystem stöds av kartleverantören HERE och har en delad skärm med detaljerade bilder av korsningar, upplästa gatuadresser, avfarter och landskap i 3D samt reseinformation från MICHELIN.

Med SYNC 2 kan föraren enkelt ange destinationer och be systemet spela upp en viss artist. Om man använder röststyrningen kan man säga ”Jag är hungrig” och få upp en lista med närbelägna restauranger.

"Vi har gjort SYNC 2 så enkelt och intuitivt som möjligt, och systemet växlar sömlöst mellan pekskärmen och röststyrningen", säger Christof Kellerwessel, chefstekniker inom elektriska och elektroniska system, Ford Europa. "Föraren kommer att kunna styra fler in car-system än någonsin tidigare, utan att behöva släppa vägen med blicken eller ratten med händerna."

Nya C-MAX har ett förstklassigt ljudsystem med tio Sony-högtalare, däribland en subwoofer för basfrekvenser, som ger ett rundare och djupare ljud.

Kraftfull, effektiv och dynamisk

Nya C-MAX och Grand C-MAX, som har fått väsentligt sänkta koldioxidutsläpp, erbjuder för första gången Fords automatiska start-/stoppsystem på bilar med EcoBoost-bensinmotor och 2,0-litersTDCi-diesel. Som mest har utsläppen minskat med 20 procent.

I drivlineutbudet för nya C-MAX ingår Fords bränsleeffektiva, nya 1.5-liters EcoBoost-bensinmotor på 150 eller 182 hästkrafter. Ett alternativ är Fords nya 1,5-liters TDCi-diesel på 95 eller 120 hästkrafter. Slutligen finns en ny ECOnetic-version som förväntas ha koldioxidutsläpp på endast 99 g/km i femsitsiga C-MAX. C-MAX kommer även i fortsättning att erbjudas med 100- och 125-hästarsversionerna av den mångfaldigt prisbelönade 1,0-liters EcoBoost-bensinmotorn.

Under de första sju månaderna av 2014 såldes mer än en fjärdedel av C-MAX-modellerna i Europa** med EcoBoost-motorn på 1,0 liter som i år fick utmärkelsen International Engine of the Year för tredje året i rad.

Den nya 1,5-liters dieselmotorn på 1,5 liter förväntas ge sex procent lägre koldioxidutsläpp än den 1,6-litersmotor som den ersätter, trots att den levererar fem mer hästkrafter. Den förbättrade 2,0-litersdieseln förväntas sänka utsläppen med upp till 20 procent och öka effekten med mer än 4 procent.

”Fords nya 1,5-liters EcoBoost- och TDCi-motorer är viktiga tillägg i ett utbud med stora förbättringar av både motoreffekt och bränsleeffektivitet”, säger Jim Baumbick, global linjechef för Fords C-bilssegment. ”Dessa drivlinor innebär också att C-MAX blir den första bilen i sitt segment som uppfyller de senaste EU VI-utsläppskraven i hela modellserien redan från början.”

En ljusare framtid

Nya C-MAX kan fås med LED-halvljus, Bi-Xenon HID-strålkastare och Fords adaptiva framlyktor som justerar strålkastarvinkel i sju olika lägen beroende på trafik- och vägförhållanden. Vid kurvtagning i lägre hastigheter riktas en ljusstråle åt sidan för att göra det lättare att upptäcka cyklister och fotgängare. Vid kurvtagning i högre hastigheter riktas mer ljus längre fram i kurvan för att förbättra sikten.

För första gången erbjuds nu C-MAX och Grand C-MAX med Fords MyKey-funktion, som gör att ägaren kan programmera en av nycklarna – i regel för familjens ungdomar – med högsta tillåtna hastighet och högtalarvolym. Man kan även göra så att nyckeln inte kan användas om förare och passagerare inte har satt på sig sina bilbälten. Systemet kan även förhindra föraren från att koppla bort säkerhetstekniker, som antispinn.

”C-MAX och Grand C-MAX kan nu erbjuda en bekvämare körupplevelse till följd av förbättringar av chassi och interiör i kombination med avancerade förarassistanstekniker”, säger Baumbick. Möjligheten att få bättre sikt under svåra förhållanden, att upptäcka olycksrisker och skydda oerfarna förare ger ytterligare säkerhet och minskar stressen för förare, oavsett om de sitter bakom ratten eller inte.”