Laga stenskott eller byta hela rutan?

För dig som har fått ett stenskott på rutan försöker Hermi Bil alltid att laga stenskottet i första hand om det är möjligt. Ett stenskott som måste lagas, är ett stenskott som har en liten spricka i sig. Är det bara en grop och ingen spricka så gör man ingenting. Gropar lagas i regel inte. Ett tips är att skydda sprickan med en tejp till dess att det har lagats.

För att Hermi Bils glasmästare ska kunna laga stenskottet krävs det att stenskottet är mindre än en femkrona, att det inte är för många stenskott på en ruta och att stenskottet inte sitter för nära rutans kant (5 cm). Efter en lagning blir stenskottet osynligt men kan medföra en svag brytning vid lågt stående sol eller regn. Därför lagas inte stenskott i synfältet. Det är dessutom förbjudet enligt vissa biltillverkare att laga stenskott i synfältet.

Ju tidigare du lagar stenskottet desto större chans att du slipper byta hela rutan. Det beror på att många nya bilar har rutor som är limmade mot karossen. När rutan utsätts för t.ex. temperaturvariationer kan det uppstå spänningar, som gör att stenskottet lätt kan bli en större spricka.

Att tänka på - för dig som måste byta ruta

Verkstaden behöver ha din bil ungefär en halv dag för att byta ruta. Vid byte är det viktigt att du anlitar en verkstad som kan glas och som använder rätt metod, rätt delar och rätt lim, eftersom framrutan är en del av bärigheten i hela bilens kaross. Bilia använder alltid originalrutor som i kombination med rätt teknik och ett kraftigt lim skapar hållfasthet för bästa krocksäkerhet – en dåligt monterad bilruta kan vara skillnad mellan liv och död.

Laga stenskott samtidigt som du gör andra reparationer

Hermi Bils glasmästare fixar stenskottslagningen samtidigt som du gör andra reparationer. Allt för att spara tid åt dig. För att öka tillgängligheten har Hermi Bil en dygnet-runt-öppen kundtjänst via hemsidan där du enkelt kan boka in ditt verkstadsbesök.