Cookiepolicy
Cookies är nödvändiga för att optimera vår hemsida. De hjälper oss att lagra statistik och information som gör det möjligt för oss att visa funktioner som jämförelseverktyget . Dessa cookies sparar inte några personuppgifter. Du kan ta reda på mer om cookies på vår hemsida. Datasäkerhet

Bakfyllekostym från Ford ska demonstrera farorna med att köra dagen efter

2016-12-20

Bakfyllekostym från Ford ska demonstrera farorna med att köra dagen efter

Ford har tagit fram en bakfyllekostym som demonstrerar hur farligt det är att köra bakfull, trots att promillehalten är godtagbar. Kostymen väger över 17 kilo och består av en specialsydd väst, insydda vikter, glasögon och hörlurar, som tillsammans simulerar klassiska bakfyllesymptom.

Att köra rattfull är för de allra flesta helt oacceptabelt, men att köra bakfull betraktas ofta som mer okej. Med hjälp av en specialdesignad bakfyllekostym vill Ford få förare att tänka ett steg längre innan de sätter sig bakom ratten dagen efter.

– Efter en utekväll finns det ofta personer i din omgivning som kan stoppa dig från att köra rattfull, men dagen efter finns inte lika många där att hindra dig. Många förare tror att så länge promillehalten är okej så är du lämplig att köra. Syftet med vår ”Hangover Suit” är att upplysa om hur farligt det kan vara att köra dagen efter, säger Jim Graham på Ford.

Ford satsar på att utbilda förare
Bakfulla förare har ofta en långsammare reaktionstid och en större benägenhet att somna bakom ratten, jämfört med icke-bakfulla förare. Genom Fords utbildningsprogram ”Ford Driving Skills for Life” – där företaget utbildar unga förare gratis – vill Ford nu genom den nya kostymen demonstrera farorna med att köra bakfull.

– Vi gjorde mycket research vid framtagningen av bakfyllekostymen, både genom medicinska tester men också med oss själva som testpersoner. Slutresultatet blev en fantastisk dräkt. Hörlurarna återskapar exempelvis den ljudkänslighet personer kan känna vid en bakfylla, och vikterna på huvudet tillsammans med ljusglasögonen ger känslan av en riktig huvudvärk, säger Gundolf Meyer-Hentschel, vd vid Meyer-Hentschels forskningsinsitut som arbetar tätt tillsammans med Ford.



Aktuella nyheter