Cookiepolicy
Cookies är nödvändiga för att optimera vår hemsida. De hjälper oss att lagra statistik och information som gör det möjligt för oss att visa funktioner som jämförelseverktyget . Dessa cookies sparar inte några personuppgifter. Du kan ta reda på mer om cookies på vår hemsida. Datasäkerhet

2014-12-30

Den prisbelönta regissören bakom "The fast and the furious" gör reklamfilm för nya Ford Mondeo

Nya Ford Mondeo

Ford presenterar idag en europeisk reklamfilm för nya Mondeo. Filmen har gjorts av Rob Cohen, den prisbelönta regissören bakom ”The fast and the furious”.

På filmen får vi se hur en ny Mondeo kommer till undsättning när ett flygplan ska landa på en avlägsen flygplats som drabbats av ett strömavbrott. Genom att lysa upp banan med Fords dynamiska LED-strålkastare hjälper föraren piloten att säkert ta ned planet.

”Nya Mondeo är fullspäckad med nya funktioner som underlättar kundernas vardag. Dessa tekniker hjälper exempelvis föraren att undvika olyckor med andra fordon och med fotgängare, och de gör det enklare att parkera”, säger Roelant de Waard, som ansvarar för marknadsföring, försäljning och service på Ford Europa. ”Vi hoppas förstås att kunderna slipper använda Fords dynamiska LED-strålkastare för att hjälpa flygplan att landa, men vi tror ändå att de kommer att uppskatta det förstärkta ljuset.”

Ford presenterade först den nya filmen på sociala medier, som Facebook, Twitter, Google+ och Instagram.

Filmen spelades in i norska Sandane av regissören Cohen, som också gjort ”DragonHeart” och ”Mumien: Drakkejsarens grav”. De 60 personerna i filmteamet, där en stuntförare och stuntpilot ingick, arbetade i fem dagar med produktionen.

”Det går inte att ersätta verkligheten. Datoranimeringar kan efterlikna verkliga förhållanden, men verkligheten är alltid bättre”, säger Cohen. ”Vi har kämpat med den här filmen. För det första var det ljusförhållandena. Vi var tvungna att hinna med en hel dags arbete på ett par timmar; det måste vara så mörkt att bilens strålkastare syntes väl men inte mörkare än att också själva bilen fastnade på filmen.

För det andra landade vi med flygplanet på riktigt. Jag tror att de som ser filmen uppskattar att vi inte fuskat”, säger Cohen.

Filmen produceras av Blue Hive och ingår i en större kampanj.

”Nya Mondeo är en innovativ modell som förtjänar en verkligt spektakulär reklamfilm”, säger Karin Onsager-Birch på Blue Hive Europe. ”Rob var helt rätt person att skapa en actionfilm kring Mondeo, med ett budskap som gör att kunderna kanske får en något förändrad bild av den här bilmodellen.”

Fords dynamiska LED-strålkastare ger ett klart och dagsljusliknande ljus och kombineras med Fords Adaptive Front Lighting System, som justerar strålkastarnas spridningsvinkel och intensitet efter den yttre miljön.

Systemet väljer en av sju inställningar, utgående från fordonshastighet, omgivningens ljusförhållanden, styrvinkel, avstånd till framförvarande fordon och från om vindrutetorkarna är i funktion. Strålkastarna ger en längre och rakare ljuskägla som i höga hastigheter ger bättre sikt långt framför fordonet. Dessutom sprids ljuset ut i stadstrafik så att man får en bättre belysning närmast bilen. Vid kurvtagning i låga hastigheter belyser strålkastarna vägkanten, så att cyklister och fotgängare blir lättare att upptäcka. Vid kurvtagning i höga hastigheter riktas ljuset in i kurvan.

Nya Mondeo, som nu börjar säljas, erbjuds från och med nästa år också med flerkonturssäten som har Active Motion-massage. Med det röststyrda kommunikationssystemet SYNC 2 kan föraren få hjälp att hitta en närbelägen restaurang genom att säga ”Jag är hungrig”.

Aktiv parkeringshjälp med vinkelrät parkering hjälper föraren att hitta lediga parkeringsplatser (parallellt med gatan och sida vid sida med andra bilar) och backar sedan in bilen. Funktionen Pre-Collision Assist med fotgängarskydd kan upptäckta personer på gatan framför bilen – eller som korsar gatan – och automatiskt aktivera bromsarna om föraren inte reagerar på varningarna.



Aktuella nyheter